בטיחות באש בעסק

המערכות שיעזרו לכם לשמור על הבטיחות בבית ובעסק

כולנו רוצים להרגיש בטוחים לחלוטין בכל מקום שבו אנחנו נמצאים, הן בבית והן במקום העבודה, ולא רק להרגיש ככה, אלא גם להיות בטוחים באמת. לשם כך נדרשת התקנת מערכות שונות, ובראשן כאלה שמזהות מיד כל שריפה ברגע שהיא פורצת וכאלה שמעכבות את התפשטותה של הבעירה ואף מכבות את האש.

עוד מערכת חשובה היא כזו שמשחררת עשן על-מנת למנוע סכנת חנק ונזקים למערכת הנשימה של בני האדם ששוהים במקום.

גילוי אש

גילוי אש מבוסס על גילוי עשן, שהרי כידוע אין עשן בלי אש. ישנם סוגים שונים של גלאים – כאלה שמבוססים על קרני לייזר, כאלה שיונקים את האוויר ובוחנים אותו וכאלה שמבוססים על העובדה שהעשן עולה כלפי מעלה ועל כן חודר אל תוך גלאי שמותקן צמוד לתקרה. מעבר לבחירה נכונה של סוג הגלאי, ישנה חשיבות רבה מאוד לפריסה נכונה של המערכת, כדי שאף פינה לא תישאר לא מכוסה, ועל-מנת שכל שריפה שתפרוץ בכל מקום ברחבי המבנה תאותר באופן מיידי.

התקנת גלאי עשן היא חובה על-מנת לקבל אישור כיבוי אש – גם לטופס 4 שמאפשר אכלוס מבנה חדש וגם לרישיון עסק שבלעדיו לא ניתן לקיים פעילות עסקית ברוב התחומים.

כיבוי אש

ציוד כיבוי אש כולל פריטים שמספקים מענה מידי לאש ופריטים שמאפשרים לכוחות ההצלה לבצע את תפקידם החשוב.

בקטגוריה הראשונה האמצעי הבולט הוא ספרינקלרים. בדומה לגלאי העשן, גם את המתזים (זוהי המילה שבחרה האקדמיה ללשון לספרינקלר) חשוב לפרוס באופן מושכל, כדי לאפשר המטרת מים על כל בעירה בכל נקודה בבית או בעסק. העיקרון עליו מבוססים ספרינקלרים פשוט: המים אצורים בתוך מעין כיפה תחומה בזכוכית, וכשהטמפרטורה עוברת רף מסוים שנקבע מראש, הזכוכית מתנפצת והמים משוחררים ומעכבים את השריפה או אפילו מצליחים לכבותה. תחזוקת המתזים כוללת תשומת לב גם לצינורות שמוליכים מים אל כל ספרינקלר.

אמצעי נוסף הוא מטף, וכדאי לוודא שבני הבית או העובדים בעסק יודעים כיצד להשתמש בו במידת הצורך.

הקטגוריה השנייה היא עמדת כיבוי אש מסודרת שכוללת גלגלונים, צינורות ועוד, ולמעשה גם המטף נמצא בה. חשוב להדגיש כי גם לאחר ההתקנה נדרשת תשומת לב למערכת החיונית. בפרט, יש לבצע בתדירות של אחת לשנה (ולפעמים גם יותר) ביקורת כיבוי אש.

שחרור עשן

עשן הוא אויב מסוכן לא פחות מאש, ועל כן בנוסף להתקנת ציוד כיבוי אש ותחזוקתו יש לדאוג גם למערכת שחרור עשן.

מערכת שכזו תכלול קודם כל גלאי עשן, או לחילופין גלאי חום. כשישנה אינדיקציה לקיומה של כמות עשן גדולה במבנה, נכנסים לפעולה באופן אוטומטי מפוחים שיונקים את העשן מהמקום ומוציאים אותו אל מחוץ למבנה. ביחד עם הוצאת העשן, המפוחים גם מורידים את הטמפרטורה בחלל. התקנה נכונה ומקצועית של מפוחים שעומדים בתקן הרלוונטי (ת"י 1001 חלק 7) היא תנאי נוסף לקבלתו של רישיון עסק בשורה ארוכה של עסקים.

 

*** תמונה: mkphotoshu / 123RF Stock Photo

תהיו חברתיים ושתפו אותנו

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email