תחזוקת גלאי עשן

איך לשלב ספרינקלרים וגלאי עשן בעסק באופן נכון?

לכל בעל עסק יש אחריות כבדה: לדאוג לשלום העובדים שלו ולשלום הלקוחות שמגיעים למקום שבו פועל העסק. בפרט מוטלת עליו החובה – גם מבחינת החוק וגם מבחינה מוסרית – לנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי למנוע שריפות, ובמקרה שבכל זאת נוצרת בעירה, להבטיח גילוי מהיר של האש ובהתאם כיבוי שלה בהקדם האפשרי. ספרינקלרים (ובעברית מתזים) וגלאי עשן הם מרכיב הכרחי במערכת איתור וכיבוי אש, וחשוב לדעת איך משלבים אותם באופן אופטימלי.

הסוגים השונים של גלאי עשן

מערכות כיבוי אש מבוססות על זיהוי מהיר ככל האפשר של שריפות, כך שניתן יהיה לספק להן מענה לפני שהן מתפשטות, שכן ככל שהבעירה מצומצמת יותר קל יותר להשתלט עליה בלי שייגרמו נזקים בלתי הפיכים לציוד ולחיי אדם.

אחד האמצעים הבסיסיים לאיתור שריפה הוא גלאי עשן. כדאי לדעת שזיהוי עשן שמקורו באש אפשרי בכמה דרכים ובהתאם ישנם מספר סוגים נפוצים של גלאים.

סוג אחד הוא גלאי אופטי (שנקרא גם גלאי יוניזציה) והוא מבוסס על העובדה שהעשן מטבעו עולה כלפי מעלה ועל אומדן כמות העשן שחודרת פיזית אל תוך הגלאי. סוג שני הוא גלאי יניקה. זהו גלאי אקטיבי שיונק אוויר והשימוש בו מתאים בעיקר לחדרים נקיים, חדרי שנאים, מתחת לרצפה צפה, חדרים שיש בהם לוחות מתח גבוה ועוד. סוג שלישי הוא גלאי קרן שפועל על בסיס קרן לייזר ועל האינטראקציה בינה לבין העשן. היתרון העיקרי של גלאים אלה הוא היכולת לכסות שטח רחב.

ציוד כיבוי אש שמותקן בעסק יכלול באופן טבעי כמה וכמה גלאים, בהתאם לשטח ולאופי הפעילות. ישנה חשיבות רבה גם לפריסה הנכונה, וזאת על-מנת שכל שריפה בכל מקום בעסק תאותר ללא עיכובים שעלולים להיות מסוכנים מאוד.

איך עובד ספרינקלר ואיפה מתקינים אותו?

הפעולה של הספרינקלר מבוססת על זיהוי טמפרטורה חריגה, כלומר גבוהה מהרגיל עקב נוכחות של אש בקרבת מקום. ישנם שני סוגים של מתזים – כאלה שפועלים אוטומטית ומידית כשהטמפרטורה סביבם עוברת את הרף שנקבע, וכאלה שמחוברים לגלאים מתקדמים ומופעלים רק לאחר זיהוי ודאי של שריפה. הבחירה היא בהתאם לרמת הסיכון של העסק, על בסיס ייעוץ מקצועי של מומחים בתחום.

בכל מקרה, המתזים ואופן הפרישה שלהם ברחבי העסק חייבם לעמוד בתקן ישראלי (מס' 1596) וכן בתקן הבינלאומי NFPA 13. המערכת כוללת צינורות שמובילים את המים, מפסקי זרימה וכמובן מתזים. הנוזלים שמותזים מהספרינקלר ותורמים לכיבוי האש חסומים על-ידי זכוכית. כשהטמפרטורה עולה, הזכוכית תתנפץ והמים יזרמו באופן חופשי אל עבר הלהבות.

כל ספרינקלר אחראי על גזרה מסוימת. מאחר שבכל עסק ישנם חדרים בגדלים משתנים, מסדרונות ושלל חללים שונים, ישנה חשיבות רבה לפריסה מדויקת של כל המתזים כך שלא יישארו שטחים "מתים" שלא יקבלו מענה. דגש חשוב נוסף הוא תחזוקת ספרינקלרים בהתאם לתקן, כולל בדיקה יסודית בתדירות של לפחות פעם בשנה.

לתיאום בדיקת ספרינקלרים אצלכם בבית העסק לחצו כאן.

תהיו חברתיים ושתפו אותנו

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email